Nederland, vakantieland?

De tijd die we besluiten in Nederland door te brengen, wordt voornamelijk bepaald door de voorbereidingen die we weer moeten treffen voor het vervolg van onze reis. Jullie zullen je wel afvragen, wat we dan wel allemaal nog te regelen hebben, gezien het feit dat we nog lang niet gepland hadden terug te keren. Nadat we weer in Europa zijn teruggekeerd, is een aantal spelregels veranderd. Nu we niet voor een aantal jaar in Afrika blijven, moeten we ons weer aan alle officiële regels houden, zoals daar is de verplichte jaarlijkse APK keuring van onze DAF.

Helaas hebben we in het recente verleden nogal wat problemen met de motor gehad, waardoor we enkele weken geleden hebben besloten om de hele motor te laten vervangen alvorens we weer op pad gaan. Vanuit Spanje hebben we contact gezocht met een motorenrevisiebedrijf in Meppel (of all places, inderdaad), die beloven om onze DAF weer in een staat te brengen, waar we de komende 1 miljoen kilometers trots op zullen zijn. Nou ligt het niet direct in onze planning om er zoveel te gaan maken, maar een start willen we daar natuurlijk graag mee maken.

Telefonisch en per mail worden er serieuze afspraken gemaakt over de hele gang van zaken met betrekking tot data, technische specificaties en garantiebepalingen. Tevens krijgen we natuurlijk een offerte met een duizelingwekkend bedrag en een tijdsplanning voorgeschoteld. En zo vertrekt Marten op zondagavond 10 juni naar het landelijke Meppel om daar de hele procedure te aanschouwen en te begeleiden. Onderwijl mag ik - the easy part - van ons verblijf in Nederland ervaren; afspreken met vrienden, uit lunchen en lekker bijpraten. Af en toe (meer af dan toe) in de tuin in de zon zitten en logeren in het huis van Mart zijn ouders, die zich nog heerlijk onder de Franse zon bevinden. Dacht ik dat het voor mij alléén leuk zou zijn, helaas is niets minder waar. Zo krijg ik het bericht dat er een goede vliegvriend en mede teamlid op veel te jonge leeftijd plotseling is overleden en zal Mart moeten kijken of hij tijdig uit Meppel terug kan komen. Verder krijgt een goede vriendin van ons te horen dat er een kwaadaardige tumor bij haar is geconstateerd en blijkt ook mijn moeder nog onaangenaam veel tijd in het ziekenhuis door te brengen met allerlei onderzoeken.

Om toch positief te blijven, zullen we eerst maar beschrijven hoe de tijd in de garage is besteed door Mart en alle werknemers. Maandagochtend om 8 uur wordt de cabine van de truck gekanteld, zodat er begonnen kan worden met deze grote technische operatie. Vooraf worden er foto's gemaakt van alle aansluitingen, zodat alles straks weer exact hetzelfde (maar dan verbeterd!) teruggeplaatst kan worden. Met 2 man wordt er zo keurig en efficiënt gewerkt, wat resulteert dat de motor met versnellingsbak er om 12:00 uur al uit getakeld kan worden. Ze zetten er vaart achter, de motor wordt dezelfde middag al compleet gedemonteerd. Vervolgens volledig schoongemaakt met speciale wasmachines (ultrasoon). Alles ziet er daarna weer als nieuw uit!

Aangezien een aantal delen van de motor zeer specifiek is voor deze motor, worden die van de oude motor gebruikt. Uiteraard nadat alles keurig nagemeten, vervangen en gereviseerd is. Hierdoor is het totale motorblok nadien weer als nieuw. Nu de ruimte onder de cabine geheel 'leeg' is zonder motor en versnellingsbak is er mooi gelegenheid om alle vettigheid en vlekken van de in Mauritanië gescheurde diesel-retourleiding te cleanen. Vol moed begint Mart met 1 liter thinner en een paar poetsdoeken aan de immense klus. Maar wat een vettigheid heeft dat kleine scheurtje veroorzaakt zeg! Pas na dagen schrobben en boenen én vele liters thinner en rollen papier later is de motorruimte weer schoon. Tijdens de schoonmaakwerkzaamheden wordt er door de medewerkers van het revisiebedrijf zeer grondig aan de motor van de DAF gewerkt. Echt alles, maar dan ook alles is vernieuwd. Het is bijzonder indrukwekkend met wat voor precisie en accuratesse alles weer tot een nieuwe motor gemaakt is. Nu de motor en versnellingsbak er toch uit zijn, hebben we gelijk maar een nieuwe koppelingsplaat met drukgroep laten monteren.

Gedurende de hele week bij de garage wordt Mart met twee moeilijkheden geconfronteerd. De eerste is dat hij veel met de medewerkers van de garage optrekt, zodat hij nog technischer onderlegd raakt, maar hij ze in hun beste Meppels absoluut niet kan verstaan. Het tweede betreft het feit dat hij staand op het terrein van de garage geen satelliet ontvangst heeft en het toeval wil, dat het EK voetbal 2012 zojuist is begonnen. Gelukkig zijn er cafeetjes genoeg te vinden, die uitstekende bitterballen serveren tijdens de wedstrijd tegen de oosterburen. Veel woorden hoeven we daar denk ik niet aan vuil te maken...

Hoewel alle werkzaamheden voorspoedig verlopen, blijkt het niet mogelijk om voor het weekend de nieuwe motor te laten inbouwen. Vandaar de beslissing om even met de trein en bus terug te gaan naar Schoonhoven. Gelukkig valt dat best wel mee. Alle aansluitingen lopen soepel in elkaar over, dus is Mart snel weer thuis. Nou ja, echt thuis is momenteel eigenlijk wel de camper. Na een jaar in de camper te wonen, is het wel echt ons thuis geworden. Alles lekker overzichtelijk bij elkaar en bijna dagelijks een nieuw en vaak verrassend uitzicht.
Na een bijzonder en emotioneel weekend, waarin we veel vrienden hebben gezien en helaas afscheid hebben moeten nemen van Hans, breekt de nieuwe week aan.

Maandag om 8:00 uur vertrekt de bus richting Utrecht. Daar is het complete chaos op Utrecht CS. Ten gevolge van het noodweer van de nacht ervoor en de diverse blikseminslagen rijden er geen treinen van en naar het station. Dat dit nu net moet gebeuren! Ga je nooit met de trein, en dan dit. Nou ja, het zal wel overmacht zijn. Het klinkt in ieder geval beter, dan dat ze niet rijden omdat er bladeren op de rails liggen. Haha, dat is zo'n oer stomme reden. Hoe moeilijk kan het nou zijn om die bladeren voor de trein van de rails te blazen, vegen of wat dan ook. Gelukkig gaat er om een uurtje of 12 een trein richting Amersfoort. Alvast een stap in de richting van Meppel. In Amersfoort aangekomen, gaat er bijna direct een trein richting Zwolle. Daar wederom wachten en dan eindelijk naar Meppel, waar een medewerker van het revisiebedrijf Mart van het station ophaalt.

Ze zijn al druk bezig met het inbouwen van de motor, maar redden het helaas niet om vandaag alles af te krijgen. Dan maar weer een nachtje in de camper slapen. Dinsdag gaan ze nog eerder - al om 7:00 uur - weer verder met de motor. Om 14:00 uur zitten alle aansluitingen weer goed vast en wordt het tijd om samen met een monteur de vuurproef van een testrit te maken. Gelukkig blijkt alles in orde te zijn en is het nu zaak om een langere rit te gaan maken in de omgeving. Hierna worden er nog wat testjes gedaan om te kijken of alles echt oké is. Ook deze test doorstaat de DAF met glans en dus kan ons 'huis' weer richting Schoonhoven worden gereden. De motor loopt stiller en soepeler dan ooit tevoren, dus dat voelt heerlijk aan!

Bij terugkeer uit Meppel rijden we de DAF bijna linea recta door naar de volgende garage, ditmaal voor de verplichte APK keuring. Natuurlijk is dat na al het gepleegde onderhoud nog maar een formaliteit en doorstaat de DAF deze met glans. Dan wordt het tijd om toch nog even verder te genieten van onze vrienden en familie en staat er een rij van hele gezellige afspraken voor de deur met BBQ's (waar het wonderwel goed en droog weer is), nog meer lunches en andere ontmoetingen. Zoals iedere keer blijkt, is het niet mogelijk om iedereen te zien om diverse redenen zoals vakanties - jawel, anderen gaan ook lekker op reis - en drukke werkschema's.

En zo breekt de dag aan dat we wederom vertrekken en met een behoorlijke dosis vertrouwen in de DAF en voldoende voedselvoorraden om enkele maanden in het dure Scandinavië te verblijven, onze tocht aanvangen in de richting van de TT in Assen. Onderweg doen we het hele charmante Hattem aan, waar het precies die dag markt is en we lekker in het zonnetje het dorpje gaan verkennen. De volgende stop is wederom de garage in Meppel, ditmaal om de kop te laten natrekken, zoals dat heet in het technisch jargon.

Nu we toch in het Noordoosten van Nederland zijn, wil Mart heel graag weer eens een keertje naar de TT van Assen. Dus zoeken we ergens op de vele weilanden een plekje voor onze camper zodat we de dag erna lopend naar het circuit kunnen. De avond tevoren is er altijd een groot feest, genaamd de nacht van Assen. De hele stad is één grote, feestende mensenmassa die uitgelaten rondlopen op de meest spectaculaire kermis, die we ooit hebben gezien met liters bier onder handbereik. Wij houden ons rustig en eten een heerlijke portie warme poffertjes en lopen naar de diverse poppodia in de binnenstad. Rond 23 uur houden we het voor gezien, zodat we de dag erna nog wat energie hebben voor een lange zit langs het circuit.

Terug bij de camper is er een serieuze brand op nog geen 100 meter van ons huis vandaan. Er staan honderden motoren vlak naast en het is te hopen dat er geen vlammen overslaan. De bomen rondom de vuurplaats vatten al snel vlam en pas na een kwartier komt de eerste brandweerauto in beeld. Zij gaan echter met een 'zielige' anderhalve straal staan blussen en dat schiet niet echt op. Vanuit ons bed kunnen we het eventuele spektakel ook zien, dus we keren terug. Als ik rond 3 uur 's nachts wakker wordt, zijn ze nog steeds aan het blussen.
Zaterdag is het voor de verandering in Nederland eens stralend en perfect weer om een dag buiten door te brengen. De hele dag schijnt de zon en waait er een lekker verkoelend briesje. We genieten van de races, die behoorlijk spannend kunnen zijn, alhoewel het jammer is dat er weinig Nederlandse rijders mee doen. De decibellen schieten ons om de oren en we zijn dan ook blij als we eenmaal terug bij de camper even de stilte op ons kunnen laten inwerken.

Zondag komen we op een via internet gevonden Campingboerderij in Ommen aan, waar we zeer hartelijk welkom worden geheten met kakelverse eitjes van de eigen kippen. We staan hier op een prachtige locatie met de koeien, geitjes, kippen en moestuin om ons heen. 's Middags pakken we de quad naar Lemele, waar we Bert en Trijnie gaan opzoeken, die hier op vakantie zijn. Precies een jaar geleden kwamen zij naar ons in Italië en nu dus even andersom. We genieten nog eenmaal om samen lekker bij te kunnen kletsen en ondertussen smaakt de BBQ ook fantastisch. Een prima afsluiting van een roerige periode in Nederland.

connie.egeter

Het is zo leuk, om jullie verhaal te lezen! Heb je er al over gedacht, om uiteindelijk alles te bundelen en er een boek van te maken?
Jammer trouwens, dat jullie zo dicht bij ons (Epe is dicht bij Hattem) hebben gestaan. Als we het hadden geweten, hadden we jullie even opgezocht, of andersom had ook gekund!