Een vogelvlucht door Denemarken en Zweden

Op onze weg naar de fjorden in Noorwegen, wat ons ultieme doel is van de reis naar Scandinavië rijden we via Duitsland, Denemarken en Zweden. We stoppen even na Bremen in Rotenburg waar we aan een meertje parkeren en nog heerlijk in het zonnetje kunnen wandelen en lezen alvorens de keuken in te duiken. Al na 2 dagen rijden we Denemarken binnen, waar we op zoek gaan naar een camperplaats bij de jachthaven van Fredericia vlak voor de eerste oversteek naar het volgende eiland Fyn. Helaas blijft het bij zoeken, want er zijn drukke weg- en bouwwerkzaamheden in volle gang, die de camperplaatsen te lijken hebben opgeslokt.

We rijden dus door richting Korsør. Om hier te komen, moeten we een indrukwekkend hoge en lange tolbrug over (wellicht is een veerboot een goedkoper alternatief

Undecided
). In ieder geval is het redelijk weer en kunnen we lopend het stadje verkennen. Ook hier staan we weer in een jachthaven, wat in heel Scandinavië een goede plaats voor campers blijkt te zijn. Een aanbod van water, loosplaatsen, elektra en de beschikking over douches en toiletten is ook voor veel botenbezitters een belangrijk gegeven, evenals voor camperaars. De lig- en of stagelden worden via het kantoor van de havenmeester geïnd en alhoewel dat flinke bedragen zijn, sta je ook wel gezellig zo te midden van voornamelijk Zweedse vakantiegangers.

Op zaterdag staan we op een super handige camperparking in de buurt van het centrum van Kopenhagen. De beste manier om die stad te bezichtigen, horen we van de beheerder is per boot. Hiervoor is er een speciaal systeem, lijkend op de city tour die wij onlangs in Barcelona hebben gedaan. We stappen op een soort grote fluisterboot om een Canal tour te doen. Ook hier is het bekende 'hop on - hop off' systeem van toepassing. Met een jonge gids die vloeiend Engels en Duits spreekt, varen we langs de diverse bezienswaardigheden zoals de opera, wat is gevestigd in een gebouw dat bekend staat als de zwarte diamant door de weerspiegeling van de zon in het water op het gebouw, de diverse kerken en natuurlijk de zeemeermin. In werkelijkheid valt de tour ons nogal tegen. De stad is lang niet zo mooi als we vooraf hadden gedacht en bovendien bevindt het water zich niet alleen onder de boot, maar helaas ook in de boot, gezien het feit dat het met bakken uit de hemel komt zetten

Frown
. Afijn, we hebben even cultuur gesnoven en ook een flinke gezonde stadswandeling gemaakt, dus we kunnen er weer even tegenaan.

Na wederom een tolbrug, ditmaal de Sontbrug die het vasteland van Zweden met Denemarken verbindt, te hebben genomen, komen we in Zweden aan. We vinden een uitstekende plek in het plaatsje Höganäs, wederom bij de jachthaven. Er bevinden zich hier zeker meer dan 30 andere campers, waarvan de bewoners gezellig onder de luifel genieten van het uitzicht en het weer. Vooral de zondag mogen we niet klagen. Het is de hele dag stralend weer, wat goed uitkomt aangezien we 3 wassen willen wegwerken. 's Avonds zijn we flink verkleurd en ligt de was weer fris in de kast. Ook het eten smaakt weer zoveel lekkerder als we dat nuttigen op onze eigen 'veranda'. Maandagochtend gaan we tussen de buien door nog met de quad langs de kust rijden en nemen we op de terugweg de nodige proviand mee uit een plaatselijke supermarkt. Tot nu toe vallen de prijzen mee, met uitzondering dan van de diesel (helaas).

Naarmate we verder Noordwaarts rijden, verandert de natuur waar we doorheen komen. Leek de Zuidelijke helft qua natuur nog behoorlijk vlak en ietwat saai, gelijkend op Duitsland en Denemarken, zodra we ten Noorden van Göteborg komen, worden de heuvels hoger en rotsachtiger, zien we prachtige veldbloemen in mooie kleuren en zien we meer typisch Zweedse bouwwerken en huizen. De enige schaduw die over dit prachtige landschap en uitzicht wordt geworpen, vindt plaats in de vorm van donkere wolken waar helaas een bijna constante regenstroom uit valt. Voor zover we weten, is de kans op mooi en droger weer groter richting Noorwegen dan hier aan de kust. We wachten af...