Wat te doen tussen de "pensionada's" in de Algarve?

Ruim 5,5 week zijn we nu in Portugal en tot nu toe bevalt het dus prima. Het weer is over het algemeen na de eerste 2 weken goed geweest met gemiddeld zo'n 18-22 graden en overwegend zonnig. Nu zegt dat niet al te veel, gezien het feit dat het ook hier gewoon winter is en de zon alleen echt warmte afgeeft tussen 11 en 15 uur. De tijd dus om je wasgoed te drogen, eropuit te trekken of op een terras te zitten.

We kunnen ons voorstellen dat jullie niet echt een beeld hebben hoe onze dagen eruit zien. Wat doe je als je niet hoeft te werken (lees: geen betaalde arbeid verrichten), geen verplichtingen hebt (behalve voor het eten zorgen) en geen vaste afspraken in de agenda hebt staan. Vervelen we ons al? Nou nee, niet echt dus. Toch doen we niet heel erg veel op een dag.

Vanaf het moment dat we de prachtige ruige Westkust van Portugal achter ons hebben gelaten, is de natuur iets minder mooi, maar wordt het weer zonniger. We reizen verder naar de Zuidwestpunt van Portugal, net in de Algarve en komen uit bij Sagres. Aan het einde van het dorp bevindt zich in een Fort, dat je voor veel geld mag gaan bezichtigen, maar waar binnenin niet veel meer te zien valt dan vanaf de buitenzijde. Desondanks genieten we wel van de buitenkant en het schitterende uitzicht dat we vanaf de kliffen hebben.

We hebben een camperplaats gevonden, waar het redelijk druk is voor onze normen van de laatste weken. We staan er met zo'n 15 campers en bijna allen zijn het pensionada's uit Duitsland, Engeland en Zweden. Af en toe komt er ook een Hollander voorbij, die dan direct allerlei 'grootse' verhalen gaat vertellen. Marten houdt zich voornamelijk bezig met dit compleet sociale gebeuren. Hij luistert (soms on-) geduldig naar alle praatjes en 'wijze' adviezen wat wij wel of zeker niet in Afrika moeten doen, van mensen die daar voornamelijk zelf nog niet eerder zijn geweest.

De camperplaats ligt heerlijk achter een pleintje met een muur eromheen, waardoor wij onder onze luifel, uit de wind en in het zonnetje makkelijk de 28 graden halen. Dus eerst een paar dagen van de warmte genieten. Ondertussen moeten er natuurlijk allerlei klusjes gedaan worden. Zo staan we na het ontbijt met onze mini stofzuiger, een emmer sop en de spons de binnenkant van de truckcabine schoon te maken. Er moeten wassen worden gedraaid, waarvan ik dan denk dat die ook gestreken dienen te worden, Marten besluit zijn raamslinger te gaan repareren, waardoor de boor weer tevoorschijn wordt gehaald en zo kabbelt de dag richting lunch.

Lunchen buiten in het zonnetje is een feestje op zich en hoeft dus niet te worden overhaast. Na de lunch besluiten we naar de Intermarché te lopen. Deze is niet ver, zo'n 1400 meter verwijderd van de camper en we hoeven geen zware spullen mee te nemen. Waarschijnlijk hebben we de afstand of de route verkeerd ingeschat, want we doen er alles bij elkaar zo'n 2,5 uur over om heen en terug te komen. Nou gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat we onderweg een Chinese bazar tegenkomen, die overigens in vrijwel iedere Spaanse en Portugese stad te vinden is en waar wij regelmatig rondstruinen op zoek naar goedkope, leuke hebbedingetjes. In dit geval waren we op zoek naar superglue en vinden we die ook.

De volgende dag gaan we weer een stukje verder, het is maar 15 km en we komen terecht in een baai waar het erg idyllisch is. We ontmoeten hier een Duitser in een tentje met fiets en hond, die nu al meer dan 45 jaar onderweg is en zich geheel in onze droom kan vinden. Om de dag een beetje spannend te maken, nemen we de quad en gaan we een fantastisch off-road tour maken. We rijden door de duinen, wat is toegestaan aangezien er ook mountainbike routes zijn en beleven heerlijke uren. Op vrijdagmiddag besluiten we een heerlijke appelnotentaart te gaan bakken, waarvoor we het recept maar uit onze duim zuigen.

Na een aantal dagen besluiten we weer verder te trekken, we hebben op internet een hele leuke camperplaats gevonden met goede recensies, gratis Wifi en alle servicevoorzieningen. We zetten de GPS coördinaten in onze TomTom en zien dat we maar zo'n 32 km hoeven te rijden. Dat komt goed uit, het is weer prachtig weer. We vertrekken zo rond half 11 en rijden en rijden en rijden, maar vinden de camperplaats niet echt. Ook de reserveplaatsen, die we genoteerd hebben worden door onze Tom niet gevonden. Dat is balen, stralend weer, maar geen plek om te overnachten. We besluiten midden in een dorp op zoek te gaan naar Internet zodat we nogmaals kunnen kijken, waar het nu precies is. Volgens Google maps zijn we er toch echt zojuist langs gereden. Dus nog maar een keer terugrijden. Inmiddels zitten we op het dubbele aantal kilometers, maar goed. Als Tom wederom op een vreemde plaats aangeeft, dat we op onze eindbestemming zijn gekomen, besluit Mart eerst maar even te voet op onderzoek uit te gaan. Al snel keert hij terug met de mededeling, dat we hier nog niet dood

Surprised
gevonden willen worden.

Het is nu al bijna 15 uur en we zijn nog niet veel verder dan toen we vanmorgen vertrokken. We besluiten Portimao dan maar over te zullen slaan en direct richting Albufeira te rijden. We rijden nog geen 5 km verderop als we een bordje tegenkomen met Campismo. Eigenlijk hebben we het wel een beetje gehad en weten we in Albufeira ook geen goede locatie dus we rijden naar de camping toe. Daar aangekomen wordt er door de receptioniste getwijfeld of we wel met onze camper bij de speciaal aangelegde plaatsen voor campers kunnen komen met onze truck. Of we eerst maar even lopend polshoogte willen gaan nemen. Tuurlijk zijn we daartoe bereid en het is maar zo'n 800 meter lopen om te zien of we erdoor kunnen.

Gelukkig vormt dat geen probleem en na een eindeloze inschrijfprocedure bij de receptie parkeren we onze camper dan eindelijk even na 16 uur op zijn plekje voor de nacht. Afijn, zo komen we onze dagen wel door. Aangezien we hier alle mogelijkheden hebben om al ons wasgoed, inclusief beddengoed schoon te krijgen (water en stroom bij de plaats zelf en ruimte voor heel veel waslijnen, deels in de zon) besteden we er een dag aan om 5 wassen te laten draaien, te drogen, te strijken en te vouwen en weer in de kast en op het bed te leggen. Ondertussen genieten we van de zon

Cool

De dagen erna zijn we druk doende om een Garmin (sorry Tom) uit te zoeken, te kopen en te testen, aangezien de kaarten die we kunnen kopen voor Afrika, alleen ondersteund worden door een Garmin systeem. Gezien de zonwerende folie aan de binnenkant van de cabine, is dat nog een hele onderneming. Maar gelukkig wordt al ons zoeken beloond met een prima en uiterst handig apparaat, dat wij met veel korting bij de Portugese Mediamarkt, de Worten geheten, kunnen aanschaffen. Weer een ervaring rijker! Nu nog zien dat we de juiste kaarten kunnen downloaden binnenkort.

Zoals jullie kunnen lezen, komen we onze tijd wel door. We rijden eens met de truck, pakken dan de quad via een mooie route naar een leuk dorpje en strijken daar neer voor een lunch of zoals vandaag in Monte Gorde (jawel Ed, speciaal voor jou

Wink
!) voor een heerlijk kopje koffie, hot choco met appelgebak. Bij terugkeer rijden we via de shopping mall van Tavira waar we de nodige inkopen doen en terug bij de camper, gaat Mart het opgedane vuil aan de buitenkant van de camper te lijf met schrobber, water en sop. Ondertussen wordt binnen gezogen, gedweild en gestreken en heb ik even tijd om weer een stukje op ons log te zetten.

Morgen vertrekken we richting Spanje. Ditmaal goede hoop op mooiere plaatsen en beter weer dan in Noord Spanje en wellicht is het ergens vliegbaar (parapente-stek). Zo niet, dan gaan we richting het Alhambra in Granada waar we circa 1-2 weken tevoren online kaartjes voor moeten bestellen. Jullie horen het wel weer!

Petra Meijer

Bedankt voor weer een uitgebreid reisverhaal. Kan ik echt van genieten. Jaaa, die Chinese winkels, bazars waren ook onze favorieten tijdens vakantie in Portugal. Je raakt er niet uitgekeken. Heb het goed samen. Volgende week probeer ik jullie weer een keer via skype te "bellen". Warme groet!

Trijnie

Vind het weer heerlijk om jullie belevenissen te lezen....wat een heerlijk lang verhaal! Jammer dat jullie zo weinig wifi hebben! Dikke kus en een liefdevolle knuffel.

trudy van Gaal

Aan Monte Gorde hebben wij samen toch ook mooie herinneringen aan Patt.

Vlak voor mijn vorige verhuizing naar Bussum, waren wij daar samen.

Edward

Ha schoonheid, ik zie dat jullie in Monte Gordo zijn geweest. Jammer dat jullike daar nu reeds zijn geweest. Een maand later en we hadden gezellig met z'n vieren koffie kunnen drinken. Kan jij je voorstellen dat wij daar in de winter ons prima kunnen vermaken met die temperaturen? Ik ben al aan het aftellen om te vertrekken. Ik hoop dat je in Spanje ook goed weer heb en een leuke periode. Wij wensen jullie een goede reis en hele fijne kerstdagen. Gr. en tot horens.

Loes en Jan

Leuk dat jullie zo genieten, wij zijn die mensen die hadden verteld over de Garmin , en we dachten al, jullie hebben de Tom Tom genomen misschien is er iets veranderd dat jullie wel de kaarten van Afrika er op kunnen krijgen , maar goed jullie hebben nu dus de juiste en dat moet nu goed gaan .Tussen haakjes wat is de wereld klein we hadden op een verjaardag een stel ontmoet die willen ook de trip naar Amerika en de resterende landen bekijken , kortom we hadden afgesproken om eens wat gegevens uit te wisselen. Het kwam toen over jullie , en laten hun nu de oude eigenaar kennen door dat ze deze tegen kwamen op hun reis . Ze waren weer verbaasd dat de DAF nieuwe eigenaars hadden. Hier nog wat tips over de navigatie van Jan .
Hallo dat je een camping niet kan vinden met de GPS kan aan het formaat van de coördinaten liggen
Als je bij garmin naar waar heen gaat en dan naar Coordinaten dan zie je in de onderste balk Formaat staan als je die aantikt dan heb ja keus uit 3 verschillende formaten .
(In de boeken van campings staan verschillende formaten let daar dus op)
De kaarten voor heel Afrika kan je vinden bij www. tracks4afrika.co.za
Let op je moet ook mapsource down loden om de kaarten op je gps te zetten.
Groeten Jan en Loes.

renee

Geniet maar van de zon, hier blijft de regen er maar met bakken uitvallen.Belgie heeft nu eindelijk een regering en ze hebben de pesioenen hervormt. Langer werken voor iedereen met als gevolg stakingen, vooral de treinen.
Dan hebben jullie met je reisplannen toch een heel goede keuze gemaakt , bewust gaan leven , reizen, genieten.En wij dromen mee met het lezen van jullie reisverhalen. Geniet ervan en prettige feestdagen met veel zon!

Trijnie

Wat leuk om te merken dat er op deze manier ook heel veel tips aan jullie gegeven worden!!! Leuk als mensen zo meeleven! En andere mensen herkennen dan weer plaatsen en herinneringen! Super om daardoor mee te genieten! Vond het trouwens heerlijk om jullie weeer gezien te hebben! X