Wat missen wij tot nu toe allemaal?

In totaal zijn wij sinds oktober alweer zo'n 5 maanden onderweg. En alhoewel wij - volgens onze normen - een behoorlijke voorraad snoep, drop, kaas en andere zaken in onze voorraadkisten hadden meegenomen, begint het toch zo langzaamaan op te raken. Gelukkig is daar dan hier in heel veel plaatsen in Marokko de 'Marjane'. Dat is een mega grote supermarkt, met een combinatie van de Nederlandse Albert Heijn XXL, de Media Markt, de Zeemanen de Blokker. Ofwel hier is zo'n beetje alles te koop van goedkope kleding, witgoed, emmers en serviesgoed tot aan allerlei soorten voedingsmiddelen.

Denk nouniet dat wij het avontuur van Marokko / Afika niet aan willen gaan, maar nu het bijvoorbeeld nog mogelijk is om mijn voorraad senseopads

Tongue out
aan te vullen, een potje pindakaas te kopen of heel veel potten met perzikjes (voor de onwetenden onder jullie: dit zijn Mart zijn favo-snoepjes ) kunnen we dat toch niet nalaten om te doen. Ook het 'afscheid' van Han en Sam, waarmee wij zo'n 6 weken samen door Marokko zijn getrokken en waar we nu mooie herinneringen aan hebben, heeft onze voorraad met Nederlandse lekkermijen weer aangevuld. Alhoewel we allen wisten dat we ergens ten Zuiden van Agadir ieder ons weegs zouden gaan, omdat wij richting Mauritanië willen en zij uiteindelijk richting Portugal, is het toch even iets minder gezellig
Frown
dan voorheen. Geen grapjes meer tussen de mannen tijdens het koffiedrinken, geen maatje meer met lekker shoppen in de Souks, geen Nederlands meer kunnen praten samen, geen dvd's meer uitwisselen 's avonds etc etc.

Dat we hen en bovengenoemde missen, is dus makkelijk. Maar wat missen wij nog meer? Om eerlijk te zijn niet zo heel erg veel. Natuurlijk zou het fijn zijn om af en toe even een paar minuutjes in Nederland te kunnen zijn. Vooral met koffiedrinken, even je ouders zien als ze naar het ziekenhuis moeten (nu zijn jullie alledrie geweest en moet het dus maar even over zijn) of met het volgen van nieuwsuitzendingen. Maar goed, via internet volgen we zo af en toe nog wat er zich afspeelt. Zo hebben wij dus ook mee zitten duimen voor een elfstedentocht, die wij dan hierniet hadden kunnen volgenzonder televisie.

De vraag is natuurlijk waarom wij eigenlijk niet zoveel missen uit Nederland? Ten eerste hebben we zo af en toe mailcontact, kunnen we skypen met deze of gene, of anders nog sms-en. Verder is het hier schitterend weer

Cool
met de laatste dagen temperaturen van al boven de 32 graden, we hoeven niet te werken en mogen genieten zoveel we willen. We luieren wat af en bekijken hele mooie dingen onder andere vanuit de lucht, wanneer Mart en ik beiden een uur lang kunnen vliegen boven de bergwand, die zich precies 500 meter achter / boven de camping bevindt, waar onze camper staat. We hebben hele leuke ontmoetingen met andere camperaars, camping eigenaren zoals Emanuelle (zie fotoserie) en bijvoorbeeld een Marokkaanse vrouw uit zomaar een dorpje ergens onderweg tijdens een reisdag. Deze mevrouw is het vermelden dubbel en dwars waard, aangezien wij beiden erg door haar vriendelijkheid en humor werden geraakt.

Het is 3 dagen geleden als wij onze camper op een achteraf weggetje zomaar in een dorpje langs de kant van de weg zetten om enig onderhoud te plegen aan de technische zaken. In no-time komen er allerlei mannen en kinderen tevoorschijn, die zich melden om een aantal Dirhams van ons los te krijgen. Zowel met gepaste als zeer ongepaste afstand van ons en onze persoonlijke cirkel, blijven ze staan of zitten toe te kijken wat wij aan het doen zijn. Het zal ook wel vreemd lijken, de cabine gekanteld en hele bergen met gereedschap ernaast, Mart in zijn ketelpakkie en ik in een jurkje en beiden met vieze en bezwete handen aan het werk om een kleine reparatie uit te voeren. Het waait behoorlijk en af en toe komt er een 'dust-devil' voorbij, die het niet makkelijker maakt. Tevens moeten we ogen en oren van voor en achter hebben om te bekijken of we aan het einde van de ritnog steeds de eigenaren zijn van ons gereedschap. Ergens in die periode komt er een Marokkaansen dame voorbijlopen (de eerste daar) met een prachtige met gouddraad geborduurde kaftan aan. Ik zeg vriendelijk Bonjour Madame en zij lacht en knikt en loopt door. Als wij uiteindelijk klaar zijn en alle spulletjes weer netjes en veilig hebben opgeborgen, een croissantje hebben gegeten en net weer in de cabine stappen, komt deze dame aanlopen vanaf haar huisje een paar honderd meter verderop. In haar hand heeft ze een dienblaadje met daarop een prachtig Marokkaans theepotje, echte theeglaasjes en een flinke schaal met allerhande heerlijke koekjes, bonbons en andere zoetigheid. Ze gebaart naar ons dat we moeten uitstappen en dat ze thee met ons wil drinken. Ietwat bevreemd en terughoudend, stappen we uit en accepteren een glaasje thee. Ze blijkt niet heel veel Frans te spreken (maar ik ook niet, dus och....) maar we begrijpen wel wat ze wil zeggen en genieten van de thee en de koekjes. Ondertussen vraagt ze ook aan alle mannen die een tankwagen met melk aan het lossen zijn, of zij thee willen en ook zij komen bij ons staan en praten, lachen

Laughing
en genieten samen met ons van de gastvrijheid van de dame. Ze biedt zelfs nog aan om het avondeten met haar te gebruiken, maar wij willen nu toch echt weer verder. Ze zwaaien ons met zijn allen na en luid toeterend en nagenietend rijden wij weg.

Zie hierde reden dat wij -door zulke leuke ontmoetingen met zoveel verschillende mensen -eigenlijk niets missen van Nederland!

Trijnie

Fijn dat er nog zoveel vriendelijke mensen zijn...dat maakt de wereld weer iets minder hard! Begrijp dat jullie truck weer in orde is zodat jullie weer verder trekken....heel veel plezier nog en dat jullie nog maar veel lieve mensen mogen ontmoeten! Maar hoezo skype? Zie jullie nooit meer online:( nou tot snel dan maar weer...hoop ik! Mis jullie wel hoor! X

jose

skype wat is dat

Petra Blok

Echt iedere keer weer genieten van jullie verhalen... Veel plezier nog daar !!!!

Inge

Dat klinkt weer heerlijk allemaal!!!

Hier gaat ook alles prima! ondertussen staat er al een heel huis en zijn ze met het metselwerk begonnen, dus erg leuk om te zien.
Wel spannend om hier binnenkort de boel in te pakken en dan voor een paar maanden bij mijn schoonvader te wonen.... ben heel benieuwd hoe dat zal gaan, maar we passen ons wel weer aan ; )

Verder gaat alles zijn gangetje, maar laat die zomer nu maar eens komen, want dat schiet nog niet erg op als je nu naar buiten kijkt : ( maar ik geloof dat het volgende week mooi gaat worden, dus dan hangen we gelijk de winterjassen in de kast en hopen dat het mooie weer door gaat zetten. Jullie hebben al heerlijke temperaturen zo te lezen, heerlijk hoor!!

We gaan binnenkort is wat leuks met de collega's organiseren, want daar komt weinig meer van terecht nu je weg bent Marten.

Ik ga eens even verzinnen wat we vandaag kunnen gaan doen, want ik had gehoopt op een klein zonnetje en dan toch al even lekker naar Scheveningen te gaan, maar helaas niet eens een piepklein zonnetje te bekennen : (
Dus maar even gauw een alternatief verzinnen!!

Ik kijk weer uit naar jullie volgende reisverslag!!!

Dikke kussen,

Inge

Marc

Hey Globetrotters!

Fijn te horen (en zien) dat het zo goed met jullie gaat.
Ondanks dat jullie niet veel missen, missen wij jullie wel hoor!

Groetjes uit een bijzonder lentezacht Nederland.

Kirsten Godefroy

Hallo Patty,

Ik moest van de week ineens aan je denken en heb via google dit blog gevonden!
Wat geweldig dat jullie nu echt in Afrika zitten!
Ik ga de site nog uitgebreider bekijken en heb me ingeschreven zodat ik op de hoogte kan blijven van jullie avonturen!

Inmiddels is ons huis in Pijnacker verkocht en vertrekken wij per 1 mei richting Hardenberg.
De hectiek is groot op dit moment, op zoek naar woonruimte daar, school voor de jongens en eigenlijk ons hele bestaan verhuizen.
Maar ik moet nog regelmatig denken aan jouw woorden: je hebt eerder spijt van wat je niet hebt gedaan, dat van wat je wel hebt gedaan ;-)

Ik wens jullie het aller-allerbeste. Wees voorzichtig en ik blijf op de hoogte en geniet van afstand mee!

Groetjes,

Kirsten Godefroy
(je schoonheidsspecialiste en pedicure)

Joep

Beste Marten en Patty,

Vul via onderstaande link een korte vragenlijst in en help mij afstuderen binnen 5 minuten! Ik hoop dat je me kan helpen. Fijne reis nog!

www.kwiksurveys.com?s=LMMHLM_2a6d96f0

Groetjes,
Joep

Maarten van Son

He das leuk! Tiznit! Tof om te zien dat jullie nu daar zijn, doe de groeten aan Didier en Renard!! Hopelijk kunnen jullie nog meer vliegen!

flora en dick

wat bijzonder om te lezen wat jullie onderweg allemaal zien en beleven. Hier is het koud na een paar mooie dagen. Geniet en ik blijf via het blog van jullie reisverhalen op de hoogte.
groeten Dick en Flora

sam&han

hoi pat en mart,
prachtige story.
ik kreeg er tranen van in m'n ogen (echt), sam.
hou jullie taai en rustig aan ;-)
XXX.