Spanje - olé -

Spanje, - olé -

Men (wie dat ook moge zijn) zegt: 'Spanje olé'. Helaas komt dat niet overeen met onze ervaringen. Na in Capbreton nog even getwijfeld te hebben of we via Lourdes en de Pyreneeën richting Spanje zouden gaan, besloten we toch in verband met het weer rechtstreeks de grens met Spanje over te steken en aan de kust te blijven. En alhoewel we de kust en de bergen waar we langs en overheen reden, enorm woest en mooi vinden, viel de rest nogal tegen.

Het Noorden en Westen van Spanje heeft weinig voorzieningen voor kampeerauto's, ondanks dat er ook talrijke Spaanse campereigenaren zijn. Op de camperplaatsen waren niet vaak alle servicevoorzieningen aanwezig, de plaatsen waren inmiddels opgeheven, gesloten of te klein of gelegen midden in een drukke straat. Ook het weer zat niet echt mee de laatste 2 weken. De meeste dagen viel er regen. De ene dag in de vorm van een bui, de andere dag was je blij als er tussen het regenen in nog een droog moment te vinden was om even droog uit de auto te stappen.

Vandaar dat we sinds 3 dagen de grens met Noord Portugal zijn overgestoken. We zijn neergestreken in Ancora aan de westkust en staan hier nu te genieten van alles, dat ons plezier doet. We zitten af en toe (met vest aan) buiten in het zonnetje, kunnen de was normaal buiten aan de lijn laten drogen, hebben in Viana do Castelo een supergrote markt bezocht en voelen ons weer helemaal happy.

Morgen richting Porto om te kijken of deze stad ons kan bevestigen in het gevoel dat we ons hier meer thuis voelen. Hoe het ook zij, we zijn blij hier te zijn en ondanks de mindere periode qua weer en omgeving, nog steeds gelukkig dat we deze reis samen mogen maken.

“Vakantiepark Le Mayne de Boulède”

De afgelopen dagen mochten wij verblijven op het vakantiepark van Marten zijn broer Rolf en zijn gezin. Ondanks de luxe van de gites, die zij daar hebben (zie bijgaande foto's), maken en verbouwen, verbleven wij natuurlijk in onze eigen 'gite' waar we momenteel onze reis mee maken. Desalniettemin hebben we wel van alle gastvrijheid die ons werd geboden gebruik gemaakt. Aangezien wij een lekkage hadden bij de douche, konden wij toch heerlijk warm douchen terwijl Mart de tijd had, om onze lekkage te verhelpen.

Verder hebben we genoten van alle gezelligheid van onze nichtjes Danne, Fien en Marthe, de kookkunsten van Karen, de prachtige omgeving en de rust die alles daar uitstraalt. Drie dagen waarin een ieder zijn eigen weg kon gaan, de meiden naar school moesten en Rolf en Karen zich voorbereiden op hun vakantie in Italië en Fien 2e is geworden bij een hardloopwedstrijd van school!!

En zo zitten we nu na dat gezellige samenzijn weer met zijn tweetjes en hebben we een aantal dagen schitterend weer gehad met veel zon en aangename temperaturen. We hebben Mont-de-Marsan bezocht, hebben weer flink op de quad gereden en zijn nu aan de westkust beland. We staan op een grote en mooi gelegen camperplaats in Capbreton, met uitzicht over het duin, waar we morgen als de wind naar het Westen lijkt te gaan draaien, wellicht nog even kunnen soaren. Hoewel het nu bewolkt is, hopen we vanmiddag nog naar Biarritz te gaan om daar deze weliswaar toeristische maar toch verfijnde badplaats met een bezoek te vereren.

Samen genieten!

We zijn nu alweer 6 dagen onderweg en genieten weer volop! Na een kort verblijf in Brugge, rijden we richting Calais. Aangezien de wind niet goed is om te soaren, besluiten we door te rijden richting Normandië. Vervolgens rijden we naar de kust in de omgeving van Bayeux.De afgelopen 2 dagen hebben we een stop gemaakt in Normandië waar we heerlijk uitgebreid hebben kunnen bijpraten met pa & ma, die de laatste 5 weken in Frankrijk hebben vertoefd. Ook nu hadden we stralend zonnig weer, ware het niet dat het wel behoorlijk koud was. Samen hebben we de Amerikaanse begraafplaats in Omaha Beach bezocht. Wat een prachtig en respectvol eerbetoon aan de mannen, die zoveel hebben betekend al die jaren geleden.

Na een emotioneel afscheid besloten we om vandaag dan maar verder te rijden richting het Zuiden. Vandaag aangekomen in Le Mont-Sainte Michel, waar een prachtig kasteel / abdij op een rots is gebouwd, die bij vloed omringd wordt door de zee. Morgen gaan we deze eens van dichtbij bekijken.

Het is zover !!

Een aantal dagen / weken eerder dan verwacht en gepland, maar morgen is het zover

Laughing

We gaan nu echt aan onze waarschijnlijk, hele lange maar vooral avontuurlijke reis beginnen. Alle voorbereidingen zijn toch nog sneller dan gedacht afgerond en er is niets dat ons nu nog in Nederland houdt. Zeker gezien het weer is het een goed moment om snel richting het zuiden te gaan rijden. Van pa & ma, die al een maand in het warme en zonnige

Cool
Frankrijk vertoeven, hebben we begrepen dat het daar heerlijk zonnig en vooral een stuk droger is dan hier. Vandaar dat we hebben besloten om die kant op te gaan.

We vertrekken dinsdag eerst voor een korte rit richting Brugge, alwaar we even van de pittoreske omgeving willen genieten en bijkomen van de afgelopen weken. Vervolgens rijden we via Calais, waar we hopen op goede wind om te kunnen soaren, verder naar Bayeux aan de Normandische kust. Daar gaan we nog even uitgebreid bijpraten, lachen en etenmet pa & ma, die dan op de terugreis van Gigouzac richting Schoonhoven een tussenstop plannen in een romantisch hotelletje. Als we zolang weg gaan, willen we natuurlijk nog wel even persoonlijk gedag

Frown
zeggen.

De afgelopen weken hebben in het teken gestaan van alle voorbereidingen voor ons tweede deel van de komende reis: Afrika. We hebben boeken en internetsites doorgelezen op zoek naar info over het regenseizoen, routes, veiligheid, vaccinaties etc. Vervolgens hebben we van allerlei zaken geprobeerd te regelen, die we op dit moment noodzakelijk achten. Ofwel, we hebben ons lek laten prikken in armen en billen, we hebben voor een klein vermogen aan malariatabletten ingeslagen, allerlei noodvoorzieningen op het gebied van voeding, reparatiemateriaal voor de truck enzo verder.

Daarnaast hebben we zoveel mogelijk afspraken gehad met onze vrienden hier in Nederland. Én op een enkeling na hebben we gelukkig iedereen kunnen zien. Met bijna iedereen hebben we tijdens een heerlijk etentje (kilo's zwaarder, die er straks in Afrika wellicht pas weer af gaan)nog gesproken over alles wat hen (jullie dus) en ons nu bezighoudt. En altijd was het gezellig en moeilijk om afscheid te nemen.

Maar goed, nu is het dan echt zover! We gaan ervandoor en voorlopig wordt het dus rustig. We zullen zodra er een mogelijkheid is om te mailen of onze site bij te werken, hier een nieuw verhaal of foto's plaatsen.

Tot snel, zorg voor jezelf, elkaar en je gezondheid!

Liefs, Mart & Patt

Verhuizen en logeren!

Het is bijna zover! Nog een week of 4 tot 6 en we kunnen vertrekken voor onze langste reis tot nu toe! Voor het zover is, moeten we natuurlijk nog ongelooflijk veel doen.

We hebben dan ook besloten om het huis in Pijnacker leeg te gaan halen en alle spullen in een boedelopslag onder te gaan brengen. Wat een geluk dat we nu beiden een rijbewijs C hebben, dan kunnen we tenminste een vrachtwagen huren en alles in één keer overbrengen.

Via marktplaats zetten we van alles en nog wat te koop en ook via via bereiken ons vragen of we zo'n beetje alles maar willen verkopen. Dus op een goede dag worden de huishoudelijke apparaten afgehaald, alsof het de verse warme broodjes op zaterdagochtend bij de bakker zijn. Helaas heb ik ook afscheid moeten nemen van mijn heerlijke Suzuki.

Nu het weer deze zaterdagniet goed genoeg is om te kunnen paragliden, besluiten we om alle resterende spullen die nog niet gepakt waren, maar ineens in dozen te pakken, zodat we dinsdag a.s. gelijk alles kunnen verhuizen.

Al rond 14 uur zijn we klaar en gaan we bepakt en bezakt en de kleine huurauto volgeladen richting het huis van Mart zijn ouders in Schoonhoven. Gelukkig voor hen zijn ze niet thuis, want alle dozen, tassen en andere spullen maken een overweldigende indruk. Moeten we dat straks allemaal in de camper mee zien te nemen?

Surprised

"Willie's Treffen" in Duitsland

Vandaag is het vrijdag en inmiddels zijn we weer een tijdje in Pijnacker/Schoonhoven terug. Gek

Undecided
maar het voelt allemaal niet echt meer thuis. Waarschijnlijk in de wetenschap dat we de laatste weken definitief hebben besloten om volgend jaar echt naar Afrika te gaan!

Vandaar dat we vandaag weer lekker met onze camper op pad gaan. Ditmaal vrij dichtbij naar Mendig in Duitsland, waar het jaarlijkse Willie's Treffen plaats zal vinden. Het voelt direct weer meer 'thuis' dan de afgelopen dagen. Met schitterend zonnig weer en 28 graden lopen we over het terrein waar we volgens de organisatie zo'n 700 (wij denken eerder aan 500 stuks) campers van overlanders zien. Alle modellen, vormen en maten, kleuren en bijbehorende mensen ontmoeten we hier. Maar allen met dezelfde instelling: Mooie reizen willen maken.

Zo komen we aan ongelooflijk veel informatie voor onze reis in 2012 naar en door Afrika. Wat moeten we wel of juist niet doen en wat wel voorbereiden en wat ter plaatse pas regelen.

Een zeer geslaagd maar bovenal supergezellig weekend met veel enthousiaste reisgenoten!

Kroatië

In juni mochten wij een weekje in Kroatië samen genieten van de ultieme mogelijkheden die onze DAF camper ons biedt. Na een verkenningstocht op de quad op een vrijdagmiddag op zoek naar een volgens internet, zeer mooie soarstek op een berg in Kastelir, hebben we een week lang samen boven op de berg / start vertoeft en genoten van een bijzondere week vakantie! 's Morgens wakker worden midden in de natuur met alleen wat dieren zoals vlinders, hagedissen of herten in de omgeving en uitzicht over het dal richting zee, die zich hemelsbreed zo'n 8 km naar het Westen bevindt. Ontbijten met uitzicht op de windvaan, die al vanaf 11 uur tekenen laat zien of het die dag al dan niet vliegbaar zal worden. Als dat het geval is, is er een window tussen circa half één en 4 uur 's middags, waarin je je vliegkansen moet pakken. Daarbuiten is de wind vaak te zwak om boven te kunnen blijven / landen. Ook de prachtige omgeving aan zee met dorpjes als Porec en Novigrad zijn een aanrader voor iedereen die van echt genieten houdt